Piko & Fantasio -joulukalenteri: Luukku 21

pf_bretzel4

André Franquin alkoi päästä loppusuoralle Pikon ja Fantasion piirtourallaan 60-luvulle tultaessa. Tekijää vaivasivat pahat masennusjaksot, minkä seurauksena SOS… Bretzelburg kutsuu on julkaistu alun perin Spirou-lehdessä kahdessa jaksossa. Kieltämättä loppupuoliskolla on aika paljon kertausta, mutta muuten ei ehkä tulisi huomanneeksi, että sarjan tekemiseen tuli kahden vuoden tauko vuosien 1961-63 välillä.

pf_bretzel6

Visuaalisesti kekseliäitä kerrontakeinoja löytyy.

Ehkä myös sisäisten myllerrysten vaikutuksesta piirtojälki kehittyi myös entistä ilmeikkäämmäksi. Hahmot kuvastavat erityisen hyvin pelon, epätoivon ja suuttumuksen ilmeitä. Tarinaltaankin SOS… Bretzelburg kutsuu on synkeähkö, ja selvästi kommentoi Neuvostoliiton vallan alaisuudessa olevan itä-Saksan tilannetta. Tämä rinnastetaan taannoiseen natsivaltaan aika lailla yhtä riemukkaasti kuin elokuvassa Top Secret! – Huippusalaista.

pf_bretzel1

pf_bretzel7

Riistoporvarin arkkityyppinen hahmo.

Helppo vertailukappale on myös Tintti-seikkailu Ottokarin valtikka. Molemmissa perinteinen keskieurooppalainen valtio on vallananastajien juonien kohteena ja kuningasta ollaan syrjäyttämässä. Bretzelburgin kuningasta pidetään kenraalilleen säyseänä lääkityksen avulla, samalla kun kähmitään kulissien takana Juha Sipilän ja Timo Soinin ristisiitoksen näköisen asekauppiaan kanssa.

Piko ja Fantasio sekaantuvat tähän kun Marsupilamin nenä nappaa radiotaajuuksillaan hätäsoiton. Franquin erottaa sankarit selkeästi kolmeen osaan. Fantasio joutuu Bretzelburgilaiseen kidutuskammioon ottamaan mittaa Tohtori Kilikilistä, Piko yrittää löytää kuninkaan ja saada tämän toimintaan tolkkua, ja Marsupilami etsii isäntiään läpi Euroopan.

pf_bretzel3

Mitähän Franquinilla on leukapartaisia ihmisiä vastaan? Kilikilin lisäksi karvoitusta kantavat myös Zorbul sekä Niilo Pielisen äreä pomo Kursio.

Ikääntyessään Franquin alkoi kohdella hahmojaan karikatyyrisemmin. Sankareiden oikeamielisyys ja rehtiys viedään lakipisteeseen, antaen näille kovia raivokohtauksia jos vain kohtaavat vääryyttä.

pf_bretzel2

Bretzelburgin rivikansalaisten epäonni tuodaan hyvin esille, eikä tarina pyöri koko ajan vain monarkian ongelmissa.

Käsikirjoitusapuna on jälleen toiminut Greg, joka oppi pitemmän päälle myös hyödyntämään etenkin Spipiä oikein. Albumin etu on myös, että Marsupilamia säännöstellään oikein, eivätkä jokainen ongelma ratkea vain sillä, että tuo äkkipikainen eläin tulee antamaan pahiksille köniin.

pf_bretzel8

Vaikka toki sitäkin osuutta on myös jonkin verran oltava.

On huomioitavaa, miten tasapainoisesti Franquin osaa esittää surulliset tilanteet aikansa diktatuureissa myös lapsille soveltuvassa lukemistossa. Jutut eivät koskaan mene liian pitkälle, vaikka pahisten julmuus ja itsekkyys tukee hyvin esille. Tämän sarjan poliittisen päädyn albumeista kyseessä on eräs ehdoton kärkitapaus.

spip4

Tietoja Paavo Ihalainen

Palaute, huomiot ja parannusehdotukset osoitteeseen paavo.ihalainen(at) elitisti.net
Kategoria(t): belgium, france, Huumori, Piko ja Fantasio, Sarjakuvat, seikkailu Avainsana(t): , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Piko & Fantasio -joulukalenteri: Luukku 21

  1. Paluuviite: Piko & Fantasio -joulukalenteri: Luukku 23 | Ahvenaario

  2. Vesa Kataisto sanoo:

    Alkujaan tarinasta piti tulla jatkoa Zorbulin saagalle, mutta kun ensimmäiset sivut oli jo piirretty, kustantaja Charles Dupuis ilmoitti, että ”ei enää Zorglubia”. Gregille jäi vain muutama viikko kirjoittaa kaikki uusiksi. Siksi tarinan alussa on useampi sivu Marsupilalin hässäkkää radio nenässä – ne leikattiin albumista pois. Sitten Franquin sairastui maksatulehduksen, tuli yli vuoden tauko ja Spiroun levikki laski. Dupuis tajusi mokanneensa, mutta…

Jätä kommentti