Heikkinen: Valotusaika

valotusaika7

Nykytekniikka mahdollistaa sarjakuvantekijöille aivan uudenlaisia visuaalisia ratkaisuja. Yleensä pidän valokuvien kautta kertovaa sarjakuvaa aika laiskana ratkaisuna, sillä valokuvat eivät yksinkertaisesti voi olla niin ekspressiivisiä kuin hyvä piirrostyö. Tuloksena on yleensä kankeita räpsäisyjä piirtäjän kavereista, jotka yrittävät ottaa mulkosilmäisiä ilmeitä. Mutta jos kuvia käsitellään niin, että niiden liian selkeä todellisuusviite katoaa, syntyykin jo jotain ihan uudenlaista.

valotusaika5

Katsotaan, kuinka syvälle kaninkolo menee.

En muista nähneeni ennen Avi Heikkisen Valotusajan näköistä sarjakuvaa. Sen kuvituksena olevat valokuvat on vedetty viivapiirrosfiltterin läpi, ja aika ajoin kuvia on käsitelty myös muilla näyttävillä digitaalisilla keinoilla. Myös tarina perustelee valokuvien käyttämisen tarinan pohjana, sillä sen keskiössä on mystinen kamera ja sen scifistiset ominaisuudet.

valotusaika1

Eikä sovi unohtaa supersymppistä Possua!

Renttumainen Jamo (jota esittää kuvissa tekijä Heikkinen itse) herää pellolta ja havaitsee todennäköisesti nyysineen edellisillan aikana kameran itselleen. Melko tavalliseen maailmaan sijoittuvasta alusta alkaa pikku hiljaa paljastua, että ollaankin lähitulevaisuudessa, joissa tekoäly on jo ihmisen kaverina lähes missä vain, mutta eletään yhä ahdistavammassa tilanteessa jossa suurkatastrofit ja jättikorporaatioiden valta ajavat pieniä ihmisiä nurkkaan.

valotusaste9

Ja pieniä kyniä. Ei sovi unohtaa myöskään pieniä kyniä.

Jamon elämälle merkittävämpi varjostuksen kohde on kuitenkin viisi vuotta aiemmin tapahtunut tyttären katoaminen. Kun hän havaitsee että uusi kamera kykenee kuvaamaan samassa paikassa menneitä tapahtumia, päättää hän selvittää kadonneen jäljet.

valotusaika2

Vaikka se aiheuttaa haavojen avautumista ja tuskia.

Jutusta kehkeytyy melkein neo-noirmainen dekkari, jossa vähän kerrallaan paljastuu asioita niin kameran alkuperästä, kuin siitä, millaista tuhoa ja kärsimystä uusi teknologia on aiheuttanut lähiaikoina Jyväskylässä ja lähiympäristössä. Kuitenkaan sillä ei ole mitään latteaa vempeleiden vastaista sanomaa, vaan se surullisesti toteaa, etteivät ihmiset osaa ottaa vastuuta tuotoksistaan ja ajautuvat itse aiheuttamiinsa kiipeleihin helposti.

valotusaika6

Pahaa tietää jos glorifioitu Polaroid-kamera jätetään pitämään vahtia.

Synkistä taustoistaan huolimatta sarjakuva ei ole liian raskasta luettavaa, vaan sitä siivittää myös varsin maukas huumori. Sarjakuvan todellisuudessa satunnaiset pikkutytöt saattavat puhua päähenkilölle kuin juuri baarista pelmahtava laitapuolen kulkija, ja sarkastinen possurobotti syytää päähenkilölle ivallisia viestejä lapuilla. Jos jotain huonoa puolta etsii, niin tasapainottelu huumorin ja vakavamman sisällön kanssa ei ole aina ihan luontevaa, vaan sävy on kadoksissa.

valotusaika4

”Ne väitti et mulle oli tarjoiltu liikaa Tuttelia. Vaik just vasta tulin paikalle! Tieräksä mitä mä meinaan? Sä oot hyvä jätkä.”

Myös aivan lopun psykedeelinen kierre ja twisti jää samalla todella sekavaksi, mutta samalla myös niin vaisuksi ettei sen mysteeri oikein jää vaivaamaan. Mutta kun vaakakupissa on sarjakuvan hyvät puolet, jää se selvästi hyvän puolelle.

valotusaika9

Alkupuolella nähdään pinossa sarjakuvan innoittajat. Sen parittomien kaverusten dekkaritapaus jossa naljaillaan jatkuvasti toisilleen muistuttaa Shane Blackin elokuvista, kun taas taikakameran paikan säilyttävä, mutta aikatasoja avaava vippaskonsti on lainattu Richard McGuiren merkkiteoksesta Here. Velka esikuville myönnetään avoimesti ja molemmista saadaan myös irti ihan huolettomasti omalta tuntuvaa lähestymistapaa.

valotusaika8.jpg

Lähinnä teoksessa jäi mietityttämään, minkä vuoksi Jamo hahmona on vaikuttanut piirustelleen täsmälleen samanlaisia Aku Ankka -fanikuvia kuin piirtäjä Heikkinen. Ehkä tässä tapauksessa hahmo ja luojansa astuvat askeleen liian lähelle toisiaan. Mutta heitä toki yhdistää myös se, että kiinnostuksella jää pohtimaan, mitähän heiltä on seuraavaksi luvassa.

Tietoja Paavo Ihalainen

Palaute, huomiot ja parannusehdotukset osoitteeseen paavo.ihalainen(at) elitisti.net
Kategoria(t): finland, Kotimaisia, mysteeri, rikos, Sarjakuvat, scifi Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s