Barks: Barney-karhu ja Benny-aasi

barney1.JPG

barney_ja_benny01Luettuani Timo Ronkaisen mainion tietokirjan Carl Barks – Ankkamestarin salaisuus, olen kesän tahkonnut jälleen kerran itse herra Carl Barksin klassisia tarinoita. Eräs Barksissa hämmästyttävä asia on, että vaikka hän on kaikkien aikojen suurimpia sarjakuvataiteilijoita, oli hän lopultakin varsinaisella luomisurallaan vain yksi duunari Dell-nimisessä lafkassa, jolle nyt sattumalta oli ulkoistettu Disney-yhtiön hahmojen sarjakuvaversioiden julkaisu, samoin kuin myös muiden elokuvamaailmasta tuttujen lisenssihahmojen. Erityisesti uransa alkupuolella Barks sai toimeksiantoja myös Aku Ankan ulkopuolelta. 90-luvun alussa Semic julkaisi näistä harvinaisuuksista kaksi albumia, Hirvijahdissa ja Susirumba.

barney4

Keitä ovat Barney-karhu ja Benny-aasi? MGM:n 30- ja 40-luvun animaatiohahmot ovat piirroselokuvan historian also ran -hahmoja, unohdettuja maskotteja jotka eivät nousseet samassa firmassa Tomin ja Jerryn tai Lurpan tasolle, saatikka sitten muutenkaan suuren yleisön suosikeiksi. Kuitenkin 40-luvulla funny animal -sarjakuville oli tilausta, joten kaipa heidän seikkailujaankin sitten luettiin. Tunnetun strippisarja Pogon tekijä Walt Kelly oli muuten Barksin lisäksi myös näiden tarinoiden piirtäjänä jonkin aikaa.

barney2

Kokoomussetien alaspäin suunnatut neuvot suhteessa omaan käytökseen eivät ole näemmä kauheasti muuttuneet 70 vuodessa.

Joka tapauksessa Barneyn ja Bennyn tuntemattomuus on ollut myös tietynlainen etu. Barks kun on saanut muovata hahmoja mielensä mukaan. Täten heistä on muodostunut varsin samankaltaiset kuin Aku ja pojat olivat 40-luvulla. Barney on suurisuinen, herkästi innostuva mutta toistaitoinen koheltaja. Benny on kujeileva, mutta myös uskollinen apuri ja parivaljakon todelliset aivot, vaikkei koskaan saakaan siitä kunniaa.

barney9

Tässäkin suunnitelman toimiminen on asetettu Bennyn harteille.

Tarinoiden toistuva teema on Barneyn pyrkiminen päästä luomakunnan kaapin päälle, yleensä kukistamalla jokin voimakas eläin, kuten hirvi, puuma tai härkä. Tämän myötä on silmiinpistävää, miten häilyvänä Barks esittää eläinkunnan väliset suhteet. Kuka on ihminen toisissa vaatteissa, kuka aito luonnoneläin. Näin katsottuna kyseessä on Pokka pitää -kaltainen eläinkuntaan sijoitettu sosiaalisen pyrkyryyden kuvaus, jossa elinvoimaisemmat ja voimakkaammat otukset asettavat ihmisen asemasta haikailevan karhun takaisin asemaansa. Hupaisaa myös, että Barksin ankkatarinoissa karhu on yleensä se eläinkunnan pelottavin ja väkevin olento, mutta ymmärrettävästi tässä tapauksessa puuma vie sen paikan.

barney7

Myös Barksin kiinnostus Meksikon maisemiin näkyy muutamassakin tarinassa, jotka tuovat hieman paikallisväriä. Tavallaan Amerikan erämaan toimiessa asetelmana, on kyseessä slapstick-länkkäri, joten Meksikon puolella kääntyminen toimii myös konseptiin kuuluvana asiana. Kuitenkin vain yhdessä tarinassa saadaan oikeasti sheriffiltä tehtäväksi napata lainsuojaton. Tiedä sitten, kuinka monta tällaista keissiä olisi ollut julkaisemattomissa tarinoissa.

barney6

Erämaatarinan moraali on hyvin samanlainen kuin Barksin myöhemmissä Roope-seikkailuissa ja selvä prototyyppi. Barney on vain reilusti Akuakin tyhmempi.

B-sarjassa toimiminen ei ole vähentänyt lainkaan Barksin uskomatonta ilmaisutehoa. Jos törmäilyhuumori miellyttää (minua miellyttää), tarinat ovat varsin hauskojakin.
Kaikkein huomattavinta on kuitenkin Barksin niin vaivattoman näköinen, mutta niin eläväinen viivatyöskentely. Osasipa kuvattu eläin puhua tai ei, Barks osaa tehdä kaikista hahmoistaan erittäin persoonallisia ja niin elävän oloisia että yhdellä vilkaisulla osaa päässään päätellä, miten hahmo liikkuu, elehtii ja ääntelee. Lisäksi tietenkin ruutukompositiot ja liikkeen ymmärrettävyys ovat aivan mestarillisia.

barney8

Tällainen piirrosjälki ja ruututaitto pitäisi olla museossa esillä.

Barksin juttuja olisi riittänyt kuusiosaiseen sarjaan, josta siis neljää albumia ei koskaan saatu julkaistua. Pitäisikö nykyään käydä toivomassa kovakantista omnibusta lopuista? Ronkaisen mukaan Barks teki myös muutaman Lurppa-sarjan, joista olen erityisen kiinnostunut, koska Tex Avery on animaatiolle yhtä valtava mestari kuin Barks on sarjakuvalle.

barney5

Tietyt hahmot kyllä näyttävät varsin paljon jo Averyn elokuvista tutuilta tässäkin.

Mainokset

Tietoja Paavo Ihalainen

Palaute, huomiot ja parannusehdotukset osoitteeseen paavo.ihalainen(at) elitisti.net
Kategoria(t): American, animals, Huumori, Komedia, Sarjakuvat, seikkailu Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s