Segar: Popeye

popeye3

Äiti jaksaa aina muistuttaa, miten pienenä minut sai parhaiten sängystä ylös sillä, että televisiosta tuli aamuvarhain Kippari-Kalle -piirrettyjä. Hahmo on ollut minulle tärkeä, ja edelleenkin hänestä kovasti pidän. Kaikki Kippari -animaatiot ja -sarjakuvat eivät kuitenkaan ole laadultaan tasavertaisia. Hahmolle pääsi käymään ikävän mikkihiirimäinen arkipäiväistyminen, ja tökeröihin kaavoihin luottaminen. Nykypäivän mielenmaisemassa tarina, jossa ryökälemäinen Brutus käy ahdistelemassa avutonta Olgaa, mutta Kippari-Kalle vetää pinaattia ja käy pieksämässä vastustajansa, on jo aika vastenmielinen asenteeltaan.

 

bookcover_popey3Mutta alkuperäiset sarjat ovat ihan eri tarina. Kippari-Kalle on eräs sarjakuvan kulta-ajan komeimmista luonnoksista ja kehittäjänsä Elzie C. Segarin (1894-1938) huikean mielikuvituksen kuvastaja. Sarjakuva muutti muotoaan vuosien varrella. Aluksi ”Popeye the Sailor” oli vain sivuhahmo Thimble Theatre -nimisessä sarjassa, jonka eräs päähenkilö Olga oli. Kuitenkin hahmon omintakeinen puhetyyli ja karu, mutta reilu asenne voitti lukijat puolelleen ja hän otti sarjan haltuunsa.

Kuten ”Krazy Katissä”, myös Segarin Popeyessä on erittäin tärkeässä roolissa hahmojen puhuntatavat ja jutustelun tietty soundi. popeye2Ihan yhtä runollinen ei Segar ole, mutta Kallen omintakeinen sanojen brutalisointi tuo sarjakuvaan omanlaistaan komiikkaa. hahmo tiputetaan usein tilanteisiin, joita hän ei oikein ymmärrä, mutta kuitenkin onnistuu suuren sydämen ja väkivoiman avulla pärjäämään.

Lähes yhtä tärkeä hahmo sarjan kokonaisuuden kannalta on Eetu, eli ”Wimpy”. Viilipyttymäinen pummi on erityisen ovaela vääntämään sananparret ja lauseet itselleen etuisiksi. Kunhan ei itse tarvitse omaa ateriaa maksaa. Hahmon laissez-faire -asenne varmasti on vedonnut pula-ajasta kärsivien sanomalehden lukijoiden sydämiin. Eetukin on laskelmoivan päällisen puolensa sisällä kuitenkin ihan kelpo mies, eikä jätä ystäviään vaaraan, ja uskollisesti seuraa aina mukana seikkailuun.

popeye4

Kalle ei pysty vastustamaan a) kaunista naista, b) hädänalaista naista.

Tietyllä tapaa sarjan kantava teema onkin Kippari-Kallen suurisydämisyys ottaa hylkiöitä siipensä alle. Entisiin vihollisiin suhtaudutaan ystävällisesti, ja hirviöinä pidetyille annetaan mahdollisuus osallistua normaaliin arkielämään. Sarjan naiskuva on toisaalta aika antiikkinen, mutta toisaalta tuolle ajalle suhtautuu sarja varsin suopeasti myös naisten mahdollisuuksiin toimia omina yksilöinään yhteiskunnassa. Oikeastaan ainoa, jota ei saada (pysyvästi) käännytettyä on Kallen verivihollinen, hirmuinen Merinoita, jossa tosin on hänessäkin tiettyjä sympaattisia piirteitä.

popeye1

Merinoidan kiltti kätyri Alice the Goon on varsin merkillinen hahmo.

Fantagraphicsin jättikokoelmissa on metkaa nähdä, mitä kaikkea muutakin Segar sai aikaan sunnuntailehden sivulla. Yksinkertaisempi vitsisarja Sappo, joka kertoo kahelin professorin O.G. Wotasnozzlen koekaniiniksi toistuvasti joutuvasta pölkkypäästä, saattaa olla jopa emosarjaansa hauskempi. Mukana on myös innovatiivisia puuhanurkkia, jotka myöös sisältävät kannustusta lapsille alkaa sarjakuva-alalle.

popeye5

Joskus kyllä Sappokin pärjää paremmin Wotasnozzlen avustuksella. Oikealla mielenkiintoinen animaatiokokeilu.

30-luku oli sekä Kippari-Kallen huippuaika, että myös rapistumisen alkupiste. 1933 alkaen Fleischerin veljekset tekivät ensimmäisiä Kippari-Kalle -animaatioita omintakeiseen tyyliinsä. Tämä teki viimeistään hahmon maailmankuuluksi. Ikävämpänä tapauksena Segar kuoli vain 43-vuotiaana 1938, kun hänen sarjansa oli parhaassa vauhdissa. Avustajat yksi kerrallaan ottivat sarjakuvan hoitaakseen, pitkäaikaisimpana vuonna 1959 aloittanut Bud Sagendorf, ja yksinkertaistivat siitä oikeastaan sellaisen piirroselokuvamaisen toisteisen sarjan, joka parhaiten nykyään tunnetaan. Särmikkäimmät ja jännittävimmät seikkailut tehtiin kuitenkin jo ennen toista maailmansotaa. Tämän havaitsi myös ohjaaja Robert Altman, jonka vuonna 1980 valmistunut elokuvamusikaali Popeye, ottaa selkeästi enemmän vaikutteita Segarin sarjakuvista. Tämä on hämmentänyt yleisöä ja syyttä suotta johtanut varsin omaperäisen elokuvan kehnoon maineeseen.

popeye6

Kippari-Kallen statistiikka lyhytaikaisen Kippari-Kalle -lehden avausnumerosta 1/1980.

Tietoja Paavo Ihalainen

Palaute, huomiot ja parannusehdotukset osoitteeseen paavo.ihalainen(at) elitisti.net
Kategoria(t): American, Hall of Fame, Huumori, Mainstream, Sarjakuvat, seikkailu Avainsana(t): , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Segar: Popeye

  1. Paluuviite: Gottfredson: Mikki Hiiri | Ahvenaario

  2. Paluuviite: Smith: Bone | Ahvenaario

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s