Abouet & Obrerie: Aya

aya5

ayaMarjane Satrapin ja Zeina Abirachedin menestyksekkäiden teosten myötä on (ranskankielisessä) sarjakuvamaailmassa ollut muotia kertoa omakohtaisia pakolaiskertomuksia, joissa lähtömaan perinteet ja tavat sekoittuvat länsimaalaiseen sarjakuvakerrontaan. Marguerite Abouetin käsikirjoittama Aya-sarja on näihin verrattuna hieman toista maata, ja erottuu siksi edukseen.

Norsunluurannikolta kotoisin oleva Abouet ei ole lähtenyt kotimaastaan pakoon konfliktia tai yhteiskunnallista painostusta. Aya haastaa länsimaille yleisen näkemyksen Afrikan maista, joissa koko manner on apokalyptinen sotatanner, jota raakalaismaiset sotaherrat hallinnoivat. Aya-sarja kertoo nuorisosta leppoisassa ja nostalgisessa Yopougon-Kouten eli Yop Cityn kaupungissa 70-luvulla.

aya4

Aya summaa kupletin juonen.

aya1Suomeksikin ilmestyneessä ensimmäisessä osassa esitellään nuoret ystävykset perheineen. Päähenkilö on älykäs ja muiden ongelmia mielellään auttava, mutta omaa rakkauselämää kartteleva Aya. Hänen parhaat ystävänsä ovat prinsessamainen ja korkeammasta elämäntasosta haaveileva Bintou, sekä tanssimisesta ja pojista kiinnostunut Adjoua. Adjoua saa havaita tulleensa raskaaksi, ja ensimmäisen osan keskeinen juoni seuraa arvuuttelua siitä, kuka lapsen isä saattaisi olla. Kaupungin rikkaimmann miehen nahjusmainen poika Moussa vaikuttaa pääepäillyltä.

Saippuaoopperamaiset ihmissuhdekuviot on kerrottu lämpimällä huumorilla, ja Clément Oubrerien ilmaisurikkaalla kuvituksella. Oubrerie onnistuu tekemään Yop Citystä eläväisen paikan, ja hahmoista mokailustaan huolimatta sympaattisia. Useimmiten henkilöhahmot ovat hieman karikatyrimaisia, vaikka paikoin Oubrerie käyttää myös naturalistisempaa jälkeä. Kaunis peiteväriväritys tekee päivistä kullankeltaisia ja öistä tummansinisiä.

aya3

Party like it´s 1979.

On sääli, että suomeksi sarjan julkaisu jäi yhteen albumiin, sillä hahmojen kanssa on hyvä kasvaa jonkin aikaa. Samalla myös kerronta laajenee päähenkilöistä ja näiden perheistä yhä laajemmalle, tuoden mukaan värikkään kaartin hyvin erilaisia hahmoja, joilla on yhtäkaikki usein hyvin yleismaailmallisia ongelmia. Kuitenkin Abouet osaa pitää kerronnan raikkaana ja yllättävänä. Oubrerien taidokkuus luoda tilannekuvia, liikettä ja tunnistettavia kasvonilmeitä paljastaa hänen taustansa animaattorina.

aya2

Ayan isä houkutusten äärellä.

Naisten osa Norsunluurannikon perinteiden ja länsimaita mukailevan kehityksen välissä, on tärkeä osa sarjakuvia. Monille miehille nainen on yhä silkkaa kauppatavaraa, ja liberaalimmatkin miehet heikkoina hetkinä jättävät kuitenkin naisen oikeudet herkästi omien etujensa taakse. Ihmisten elämää tarkasti säätelevä uskonto ei enää ole yhteiskunnan keskiössä, mutta se vaikuttaa vahvasti taustalla. Myöhemmissä osissa tutkaillaan myös esimerkiksi homoseksuaalien osaa.

aya6

Hidasälyinen Hervé ei oikein osaa toimia rakkauselämässä. Kuitenkin hän on luonteeltaan kiltti. Samaistun.

Myöhemmin tarkkaillaan myös Norsunluurannikon eroja Ranskaan tarkemmin. Länsimaa ei ole mitenkään yksiselitteisesti parempi paikka asua, kuin paikka, jossa omat juuret ovat, olosuhteista huolimatta. Kun Norsunluurannikko on kaikesta huolimatta yhteisö, jossa ihmiset välittävät toisistaan, Pariisi esittäytyy kylmänä ja syrjivänä betoniviidakkona.

Vaikka Aya-sarjassa käsitellään monia isoja aiheita, on sen ytimessä silti lämmin humanismi sekä optimismi asioiden kehittymistä ja parempaa huomista kohtaan. Väheksytyillä ja sorsituillakin sallitaan olevan mahdollisuus onneen. Loppupuolen albumeissa Abouet ehkä solmii juonenlankoja turhankin tehokkaasti keskenään, mutta yhtä kaikki, suosikkihahmojen onnellisen lopun ottaa vastaan ilolla.

Tietoja Paavo Ihalainen

Palaute, huomiot ja parannusehdotukset osoitteeseen paavo.ihalainen(at) elitisti.net
Kategoria(t): france, Hall of Fame, Huumori, Ihmissuhteet, Kasvutarina, kaupunki, rakkaus, Sarjakuvat Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s