Herriman: Krazy Kat

krazy2

krazy1Mitä kirjoittaa klassikkojen klassikosta; stripistä, joka on niin arvostettu, että se lyödään yleensä ensimmäisenä pöytään kun puhutaan sarjakuvasta taiteena? Toivon mukaan George Herrimanin 1916-1944 tekemä runollinen ja uskomattoman innovatiivinen sarjakuva on useimmille jo entuudestaan tuttu. Sarja täytti juuri 100 vuotta.

Joka tapauksessa asiaan perehtymättömille: Sarjan perusasetelma itsessään on valheellisen yksinkertainen. Äreää Ignatz-hiirtä ärsyttää naiivi ja lempeämielinen kissa, joten tämä paukauttaa tätä kerta toisensa jälkeen tiilellä päähän. Krazy-kissa puolestaan rakastaa Ignatzia palavasti ja ottaa tiilet rakkaudentunnustuksina. Asetelmaan liittyy yleensä myös kolmas osapuoli, tavanomaisesti Offissa Pupp, poliisikoira, joka halveksuu moraaliltaan joustavaa hiirtä ja haluaa suojella Krazyä ja palvomaansa lakia tiililtä, tämän itsensä parhaaksi. Siispä Ignatz päätyy usein putkaan.

Tästä perusluonteisesta kertomuksesta Herriman osasi varioida yllättäviä kertomuksia lähes 30 vuoden ajan. Aina tuon perusjuonen ei tarvinnut olla sarjakuvan keskiössä, vaan hahmojen väliset suhteet toistua muiden asioiden taustalla tai muissa yllättävämmissä tilanteissa. Eläinhahmojen avulla Herriman kertoi erilaisista ihmiskohtaloista ja ajasta, jolloin kärsittiin vielä paljon köyhyydestä ja niukkuudesta.

krazy3

Krazy maksaa Ignatzin tiilivelat. Tiedossa on hänen osaltaan parisuhdeväkivaltaa.

kompletekolorSarja ei taiteellisuudessaan vedonnut suureen yleisöön, mutta lehtimagnaatti Randolph Hearst piti siitä niin paljon, että määräsi lehtensä julkaisemaan sarjakuvaa aina sunnuntaisin Herrimanin kuolemaan saakka. Paras tapa ilmentää sarjan herättämiä ajatuksia lienee verrata kahta käsiini saamaa kokoelmaa, jotka ovat Krazy Katin julkaisuhistoriassa 20 vuoden väliltä. Toinen, Fantagraphicsin julkaisu, Krazy & Ignatz sisältää 1916-18 julkaistut sarjat mustavalkoisina. Toinen, Titan Booksin The Komplete Kolor Krazy Kat vol. 1 sisältää väreissä 1935-36 julkaistut sunnuntaisarjat.

Alkuvuosinaan Krazy Kat oli ruutusommittelultaan jotain aivan ennenäkemätöntä. Kokonaisen sanomalehden sivun täyttäessään tilaa oli paljon, jonka vuoksi välttämättä ruutujen reunoja ei aina edes tarvittu, kun valkoinen tila luo illuusion eri tilanteista. Parin ensimmäisen vuoden aikana Herrimanin kokeellisuus vain lisääntyy, mutta erikoinen ruutujen käyttö ei ole kikkailua, vaan aina palvelemassa sarjakuvasivun keskeistä ideaa.

krazy4

Tässä esimerkikssä mäkeä alas vierivä kivi luo sivulle 45 asteen kulmaiset raitaruudut.

30-luvulla ruutuja on vähemmän ja sommittelu ei ole yhtä luovaa. Sivu näyttää paljon perinteisemmältä sarjakuvastripiltä. Toisaalta myös ruutujen sommittelussa hahmot ovat suuremmalla ja Herriman on tehnyt ennen melko tyhjistä napiisilmäisistä piirteistä paljon luonteikkaamman näköisiä. Nyt hahmojen tunnetila erottuu paljon selkeämmin.

Vaikka 20 vuotta minkä tahansa toistuvan asian parissa vääjäämättä syö hieman makua mistä vain tuotoksesta, on myös 30-luvun Krazy Kat edelleen tuoreelta maistuvaa priimaa. Herrimanin tapoihin kuuluu esittää hahmonsa kuin näyttämöllä, ja värisarjoissa usein toistuva vitsi onkin esittää sarjasta yksi ruutu näyttämölavana. Hahmokaartista on kuin tullut sinut ikuisesti toistuvien rooliensa kanssa.

krazy5

Glxlblt.

Huomioitavaa on myös, miten tarkkaan Herriman on osannut luoda tapahtumapaikkana toimivan Coconino Countyn – vaikka taustalla olevat kivimonumentit saattavtkin vaaihtua toisiin ruudusta toiseen. Meksikon rajaseudun hahmogalleria tuntuu heti alusta saakka täysin muotoutuneelta ja lisäykset siihen tuntuvat täysin loogisilta. Maailma tuntuu toimivan koko ajan hahmojen edesottamusten ulkopuolellakin, mitä nyt tiilenvalaja-Kelly varmaankin tekisi konkurssin, jos Ignatz ei olisi jatkuvasti ostamassa tiiliä, jotka veivata Krazyn nuppiin.

Herriman on paitsi taitava sivuarkkitehti, myös nerokkaan runollinen kirjoittaja. Paljon sarjojen tehosta toimii erilaisten puhetyylien ja dialogin omanlaatuisen ”soundin” avulla. Englannin kieli ja etenkin sen ääntämyssäännöt venyvät ja paukkuvat kun Krazy vääntää puhetta. Onneksi sarjassa on niin paljon tasoja. Jalavalta ilmestyneet käännöksetkin ovat ihan suositeltavaa luettavaa, vaikka eivät tietenkään tavoita kaikkia Herrimanin alkuperäisiä kielellisiä ulottuvuuksia.

krazy6

Taas uusi taideteos. Krazyn laulelu jotenkin tulee jo tekstistä säveleksi päässä.

Herrimanin ajaton, tarkka viiva ja innostunut halu kokeilla formaatilla on tietenkin vaikuttanut moniin suuriin sarjakuvataiteilijoihin vuosien varrella. Mutta vaikka sarjan alkamisesta tuli juuri 100 vuotta täyteen, pysyy se edelleen sarjakuvataiteen kulmakivenä ja tutustumisen arvoisena jokaiselle graafisesta tarinankerronnasta kiinnostuneelle.

Tietoja Paavo Ihalainen

Palaute, huomiot ja parannusehdotukset osoitteeseen paavo.ihalainen(at) elitisti.net
Kategoria(t): American, animals, art, Hall of Fame, Huumori, Mainstream, rakkaus, Sarjakuvat, Strippi, surrealismi Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Herriman: Krazy Kat

  1. Paluuviite: Shelton: Fabulous Furry Freak Bros. | Ahvenaario

  2. Paluuviite: Segar: Popeye | Ahvenaario

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s